Ofte stilte spørsmål
Her kan du finne svar på noen av våre mest stilte spørsmål. Våre spørsmål er delt opp i tre kategorier: 1. Generelle 2. Lading 3. Time Park Plattform
Her kan du finne svar på noen av våre mest stilte spørsmål. Våre spørsmål er delt opp i tre kategorier: 1. Generelle 2. Lading 3. Time Park Plattform
Motorsykkel- og mopedførere skal følge de samme vilkårene og bestemmelsene som gjelder for alle biler. Alle kjøretøy registrert i motorvognregistret må følge parkeringsforskriften. MC’er og mopeder skal derfor parkere innenfor anviste plasser, og løse billett eller registrere/betale elektronisk der det er krav om dette. Samme gjelder på områder som er reserverte, bestemmelsene skal følges. Time Park anbefaler bruken av Parklink appen så slipper man problematikken med å plassere billetten.
Alle kjøretøy registrert i motorvognregistret må følge parkeringsforskriften. Dette gjelder også tilhengere. Tilhengere skal derfor parkere innenfor anviste plasser, og løse billett eller registrere/betale elektronisk der det er krav om dette. Selv om tilhengeren er festet på en bil og derfor anses som ett kjøretøy så skal det betales for antall oppstillingsplasser man bruker. Det skal gjennomføres en betaling for hver plass man opptar.
Dette kan oppstå dersom skiltene er tilsmusset, eller dekket av snø. Husk at du som kunde er pliktig til å ha rene registreringsnummer (dvs. fjerne merker) – for at disse skal bli lest av riktig av kamerainnlesningen. Prøv igjen, dette kan skyldes at registreringsnummeret til bilen er tastet inn feil. Ta ut kvittering, da ser du hvilket reg. nummer er registrert inn. Prøv en annen automat eller kontakt oss – så ser vi nærmere på dette. For å unngå feilaktig belastning kan det oppstå tilfeller hvor kjøretøyets registreringsnummer ikke blir registrert i automaten for betaling. I tilfeller der dette oppstår, vil det sendes faktura pr. post.
En eventuell gratisperiode, kommer av at enkelte kjøpesentre opererer med 1 til 3 timer gratis parkering (f.eks. kun i senterets åpningstid). Ettersom registreringen foregår automatisk, følger det ikke med noe ekstra gratistid enn den gratistiden som allerede er skiltet for. Parkeringen er ikke avsluttet før man har forlatt anlegget. Det er et selvstendig ansvar å påse at man tilpasser sine besøk etter gratistiden. Fører er pliktig til å gjøre seg kjent med de enhver tid gjeldene parkeringsbestemmelsene.
Du har fått tilsendt faktura pr. post fordi parkeringen ikke har blitt belastet i appen, eller betalt i automat før avreise fra parkeringsanlegget. Det kan være flere årsaker til dette, deriblant betaling er ikke utført før avreise. Man har ikke betalt for parkering i appen i etterkant innen fristen på 48 timer etter endt parkering. Faktura sendes til juridisk eier av kjøretøyet, som oppført i kjøretøyregisteret.
Om du har mottatt en faktura så er det fordi parkeringen ikke har blitt belastet i appen ParkLink. Dette kan skyldes flere årsaker, deriblant: Dersom kunden ikke aktiverer parkeringen i appen, vil ikke parkeringen bli automatisk belastet. Kunden har ikke betalt for parkering i appen i etterkant innen fristen på 48 timer etter endt parkering. Dette krever en manuell handling av bruker. Grunnet sikkerhetskrav vil betalingskortet i appen "utløpe" (time ut) dersom det ligger inaktivt (ubelastet) i en lengre periode. Hvor lang denne perioden er, er det litt vanskelig å si noe konkret om, da vi ser at dette kan variere fra bank til bank. Dette er dessverre ikke noe vi kan overstyre. Hvis du har fått ny bil, og ikke registrert denne, vil du også motta en faktura - dette er kundens ansvar. Belastninger grunnet manglende eller utgått feil er kundens eget ansvar.
Årsaken til at fakturaene kommer med et fakturagebyr er administrasjonskostnader. Fakturagebyret skal dekke utsending av faktura og administrasjonskostnader rundt dette. Fakturagebyret er på kr. 6,50,-.
Har du sjekket om omregistreringen av kjøretøyet er registrert i motorvognregisteret? Kravet blir alltid satt på juridisk eier registrert i kjøretøyregistret. Kontakt oss skriftlig, og vi kan hjelpe deg videre.
Time Park har unntaksvis kunnet ettersende manuelle kvitteringer, for gjennomførte parkeringer betalt med kontanter. Ettersom alle våre parkeringsautomater tilbyr kvittering på stedet, samt at vår parkeringsapp Parklink og EasyPark har full oversikt over gjennomførte, og betalte parkeringer hos den enkelte bruker, ser vi oss nødt til å henvise kundene til disse løsningene. Dersom du som kunde trenger kvittering i forbindelse med arbeidsrelatert reiseregning, vil du i Appen kunne få tilsendt kvittering pr. mail. Alle engangsparkerende som ønsker å få parkeringsutgifter dekket av tredjepart eller andre tilfeller, henviser vi til å benytte kvitteringsfunksjonen på automaten, laste ned vår parkeringsapp, eller bruke kontoutskrift.
Noen plasser er reservert for forflytningshemmede, og det må fremlegges gyldig tillatelse for vedkommende ved parkering på en slik plass, jfr. forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede. Det er ikke anledning til å benytte slik plass basert på egen oppfatning om at man har behov for dette. Kortet skal ligge godt synlig for kontroll, dette vil si at siden med utløpsdato skal kunne kontrolleres igjennom frontruten.
Gyldig P-bevis for forflytningshemmede skal ligge godt synlig for kontroll, med utløpsdato godt synlig. Dette p-beviset må følge forskriftene https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2016-03-18-264, og kan ikke være gyldig i mer enn 5 år.
Med gyldig p-tillatelse for forflytningshemmede er det betalingsplikt på ordinære p-plasser dersom dette er oppført på skilter ved innkjøring. På reserverte plasser for forflytningshemmede er det betalingsplikt "mot avgift" dersom dette står på skiltet på plassen under HC symbolet.
Time Park / Time Park Service AS er selskaper som kontrollsanksjonene skal innbetales til, trenger du betalingsopplysninger kan vi kontaktes på telefonnummer: 23 08 01 99 eller på e-post til klage@timepark.no.
Kontrollsanksjon brukes som sanksjonsmiddel ved brudd på parkeringsvilkårene som gjelder på området. Parkeringsvilkårene kommer klart frem av skiltingen på stedet, og fører plikter å gjøre seg kjent med disse ved parkering.
Dersom du er uenig i en kontrollsanksjon du er ilagt, må du sende en skriftlig klage, hvor du redegjør hvorfor du er uenig i denne. Dette skal sendes via vårt klageskjema på hjemmesiden eller per post.
P-billetten skal alltid ligge synlig i frontruten på området hvor dette kreves, og fremleggelse av en billett i ettertid endrer sakens stilling. Det gis dessverre ikke medhold på denne type klager.
Bruker skal selv sørge for å starte parkeringsperioden riktig, ved å angi det parkerte kjøretøyets registreringsnummer, og den aktuelle parkeringsplassens takstgruppe. Bruker er ansvarlig for å sørge for at takstgruppe som er angitt av operatøren er riktig, uavhengig av om takstgruppe er foreslått gjennom appens lokaliseringsfunksjon.
Har du parkert et sted der automaten er ute av drift, og du ikke har kontaktet parkeringsoperatøren og varslet om dette, vil du ikke få medhold i klagen din med mindre parkeringsoperatøren har registrert feil på automaten i tidsrommet du parkerte. Du har også plikt til å benytte en annen parkeringsautomat dersom det finnes flere automater på samme område, alternativt kan du betale via app
Dersom fører har tastet inn reg. nummer i automaten, men blir likevel ilagt kontrollsanksjon, så kan det være mulig at brukeren har tastet enten feil reg. nummer i automaten, eller registreringsprosess ikke ble fullført. Det er lønnsømt å ta ut kvittering for å sjekke om tastet skiltnummer stemmer overens med aktuelle skiltnummer på kjøretøyet som har stått parkert. Registreringsprosess i automaten er slik: Tast inn skiltnummer -> Bekreft registreringsnummer -> Velg Betalingsmetode (Gratis Parkering/ Mynt eller Kort) -> Trykk på Kvittering
Det er fører/leietaker sitt ansvar å påse at riktig kjennemerke er registrert i henhold til kjøretøyet som står på parkeringsplassen.
Betaling av parkeringsavgift er betaling for en tjeneste. Pengene er allerede "benyttet" for å kjøpe parkering, og derfor kan vi dessverre ikke tilbakebetale beløpet. En kontrollsanksjon er en sanksjon som ilegges som følge av brudd på parkeringsvilkår. Man kan ikke motregne innbetalt parkeringsavgift mot en ileggelse av en kontrollsanksjon
Har du sendt inn en klage så skal du ikke betale mens saken er til behandling. Saken settes i bero frem til den er ferdig behandlet. Det er anbefalt å sende inn en klage via vårt klageskjema, da er man sikker på at klagen kommer frem, og at saken settes i bero. Man trenger heller ikke å betale på forhånd hvis man sender inn en klage til Parkeringsklagenemnda innenfor oppgitte frister. Inndrivelse av utestående beløp blir gjort av Kreditor, i henhold til inkassoloven. Blir ikke kontrollsanksjonen betalt, sendes det et inkassovarsel fra Kreditor og så går saken videre til inkasso hvis dette ikke blir betalt
Hvis du har problemer med lading med brikke eller har spørsmål knyttet til lading med brikke, så skal du kontakte leverandør av brikken hvis du mener feilen ligger der. Er brikken utstedt av Time Park ta kontakt med Time Park kundeservice på telefon 23 08 01 99 eller på post@timepark.no.
kW (kilowatt) tilsvarer effekt/ladehastighet. kWt (kilowattimer) dette tilsvarer energimengden, altså hvor mye energi du har fått/brukt.
Vi tilbyr flere typer ladere på våre lokasjoner. Alt fra normalladere til semi-hurtigladere.
For normallading må du selv ha med din egen type 2-ladekabel som passer til din bil. Dette er en ladekabel som følger med som standardutstyr for alle nye elbiler.
Prisen for lading finner du i app eller på lokal skilting.
Det kan være mange årsaker til at din bil ikke vil lade. De vanligste årsakene kan løses ved følgende tips:
Koble fra laderen, og prøv igjen: Følg instruksene på ladeboksen
Sjekk om kontakten sitter ordentlig i ladeboksen
Prøv en annen startmetode
Feil på ladeboksen, forsøk en annen lader
Ring Time Park kundeservice, på tlf: 23 08 01 99
Det kan være flere årsaker til at ladestasjonene er ute av drift. Ta kontakt med Time Park kundeservice på telefon: 23 08 01 99. De vanligste årsakene kan være: Reparasjoner på el-anlegget, defekt ladeboks eller stopp/nødstopp er utløst.
Prøv alltid samme fremgangsmåte på nytt, start med å sette kabelen tilbake i bilen og start prosessen på nytt. Avslutt ladingen og forsøk å ta ut kontakten. Står du fast, ta kontakt med kundeservice.
Parkly er en plattformleverandør Time Park benytter og kan sees på som en del av Time Park.
TPMS står for Time Park Mobility Services og er vår egen plattform for blant annet utleiekontrakter. Herfra kan du nå enkelt leie, endre eller si opp din leieavtale med oss. Du trenger ikke lengre henvende deg til vår kundeservice.
TPMS har ingen app som kan lastes ned per nå, men dette jobbes med. Per nå kan du benytte hjemmesiden app.timepark.no. Denne er også veldig mobilvennlig.
Ja. Vilkårene dine for parkering endres ikke, men privatpersoner vil ikke lengre motta faktura, men vil bli trukket på ett valgfritt kort
I denne overgangsfasen kan det oppstå noen dobbeltfaktureringer, men dette gjør vi det vi kan for å unngå. Dersom du blir dobbeltfakturert i denne perioden tar du kontakt med oss og vi vil kreditere det ubetalte kravet.
På plasser som er nummerert og du leier en fast plass, er denne din. Her kan du fritt parkere de bilene du selv har registrert. For leieavtaler med flytende plasser, ikke nummererte, parkerer du fritt der du ønsker med det antall biler som du har leid plass til.
Overgangen til ny plattform er ikke en oppsigelse og dersom du følger instruksjonen som er sendt deg mister du ikke plassen din. Vi vil også følge opp de som ikke får leid seg plass via den nye plattformen.
Dersom du nå ønsker å si opp plassen kan du svare den konsulenten som sendte deg informasjon om endring av plattform nå, og vi tar kontakt med deg for avklaring, dersom det er behov for det. Dersom du ønsker å si opp plassen i fremtiden gjør du dette enkelt via «din side» på app.timepark.no dersom du er privatkunde og bedriftskunder gjør dette via sin bedriftsprofil.
Bedrifter som er registrert i EHF-registeret vil fortsatt motta fakturer direkte der.
Betalinger via Parklink appen opphører, men dersom du endrer kjennemerker i denne appen, må du fortsatt gjøre dette til du får en annen beskjed.
Alle privatpersoner må belastes på kort ja. Det er kun bedrifter som kan få faktura.
Vi trekker kortet ditt hver 1. i måneden og dersom det ikke er dekning på kortet den 1. vil vi forsøke igjen den 5. i samme måned. Hvis du heller ikke nå har dekning, vil du miste plassen din.