Hopp til hovedinnhold

Ofte stilte spørsmål

Svar på spørsmål om lading

Hva koster lading?

Ladeprisene varierer fra sted til sted. Du vil kunne se pris i Time Park FIX-appen eller EasyPark-appen, og på betalingsautomaten ved å trykke på «i»-en oppe i hjørnet. 

Ladingen starter ikke, hva gjør jeg?

  • Sjekk at ladepluggen står helt inne i ladekontakten på bilen din. Noen ganger får ikke laderne kommunisert med bilen hvis kontakten ikke står helt inne.
  • Når du kobler bilen din til en lader, igangsettes en kommunikasjon mellom bil og lader. Dersom det tar for lang tid å starte ladingen vil kommunikasjonen stoppe, dette gir feilmelding i ladeluken på bilen din. Da må du ta ut ladepluggen, og starte ladesesjonen på nytt.
  • Noen biler avslutter kommunikasjonen til laderen etter kort tid dersom autentiseringen av ladeøkten har tatt for lang tid. Opplever du at bilen din viser feilmelding etter at du har startet ladingen, forsøk å starte ladingen på betalingsautomaten først og deretter sett i ladepluggen i bilen.
  • Hvis laderen ikke starter lading, sjekk at du har en gyldig betalingsmetode.

Jeg får ikke løst ut ladepluggen, hva gjør jeg?

  • Sjekk at ladesesjonen er avsluttet. Bruk utløserknappen i ladeluken på bilen din eller avslutt lading på automaten.
  • Er ladingen avsluttet, er det bilen din som holder igjen ladepluggen. Låsepinnen i ladeluken din har ikke slått ut og kan være forhindret. Her er noen forslag til løsning:
    • Trykk ladepluggen godt inn i ladekontakten, trykk så på utløserknappen i ladeluken din, eller lås opp bilen (avhengig av bilmodell). Ladepluggen kan nå trekkes ut.
    • Hvis dette ikke løser ut ladepluggen, start en ny ladesesjon i noen sekunder for så å avslutte denne etter minst 20 sekunder. Avslutt lading og trykk på utløserknapp, eller lås opp bilen.
    • Hvis dette ikke løser ut ladepluggen din, er det noe feil med bilens ladekontakt. Ta kontakt med din billeverandør eller bilberging for instruks til bilberging eller bruk av nødutløseren i ladeporten. Avhengig av bilmodell, sitter det en nødutløser, ofte i form av en wire, som kan trekke si for å manuelt låse opp ladeporten. Se i instruksjonsboken til din bil. Du er selv ansvarlig for å benytte seg av nødutløseren i bilen og Time Park dekker ikke eventuelle kostnader i forbindelse med utbedring av bilens ladeluke.

Laderen gir feilmelding ved start av lading, hva gjør jeg?

  • Kontroller at ladepluggen står helt inne i ladekontakten på bilen din. Kommunikasjonen med laderne går igjennom kontaktene på toppen av ladepluggen, disse må ha god kontakt for at lader og bil skal kunne kommunisere.
  • Mistenker du at det er feil på laderen, sjekk om ladepluggen er skadet, meld fra og forsøk en annen lader.
  • Noen kjøretøy krever at bilen er avskrudd før ladingen kan begynne, prøv å starte ladesesjonen på nytt med bilen avskrudd.
  • Sjekk at laderne ikke er ute av drift. Dette fremkommer med rødt lys på laderen når bilen din ikke er tilkoblet eller i displayet på laderen.

En lader er ute av drift, hvor henvender jeg meg?

Fyll  ut kontaktskjema og legg ved Ladepunkt ID, eller ring oss på 23080199

Hvorfor får jeg ikke effekten som står på laderen?

Det er en rekke faktorer som avgjør hvilken ladeeffekt du mottar. Det finnes både begrensninger i bilen og i laderen: 

  • Bilens effektmulighet avhenger av biltype, batterinivå, batteristørrelse og batteritemperatur.
  • Laderens effekt avhenger av hvor mange som lader samtidig, tilgengelig effekt i området og temperatur. Du betaler for energimengden du mottar og ikke effekt per tid.

Må jeg ha egen ladekabel for å lade?

  • På våre hurtigladere er det fastmontert kabel på laderen. Her trenger du ikke din egen ladekabel.
  • På destinasjoner med normallading vil du oppleve ladere både med og uten kabel. Her kan du måtte bruke din egen ladekabel (type 2 kabel). 

Jeg skal lade en bil med CHAdeMO, hva må jeg tenke på?

Biler med CHAdeMO hurtigladekontakt sender ikke et signal til laderen at de er tilkoblet. Du må derfor trykke på riktig ladeuttak i skjermen på laderen når du har koblet til bilen – deretter kan du starte ladingen med app eller på betalingsautomat.

Kan jeg flytte bilen til en vanlig P-plass etter å ha ladet?

Ja, det er alltid ladeplikt ved parkering på en ladeplass, så etter endt lading kan du gå til betalingsautomaten og velg «avslutt lading». Flytt bilen til en parkeringsplass, parkeringen din vil da løpe videre. Ved avreise går du til automaten og avslutter parkeringen. Skulle du glemme å avslutte parkeringen vil denne automatisk avsluttes ved utkjøring på kamerabaserte anlegg og du får en faktura for parkeringen. Det tilkommer et fakturagebyr.

Bilder av kundereise når man parkerer eller lader

Svar på dine spørsmål om Time Park Fix

Hvordan laster jeg ned appen?

Last ned Time Park Fix fra App Store eller Google Play for enkel administrasjon av din parkeringsavtale.

Jeg får ikke ladet med Time Park Fix-appen, tilgangen min er sperret. Hva gjør jeg?

  1. Sjekk at det ligger et gyldig bankkort i appen, og det er valgt som betalingsmetode ved start av første ladesesjon.
  2. Sjekk om du har noen ubetalte ladeøkter ved å logge inn på app.timepark.no. Velg deretter ladesesjoner i menyen. Står det «Status – ubetalt» på en transaksjon, må denne først betales for å kunne lade igjen.

Svar på spørsmål om betaling

Hvorfor har jeg fått faktura?

Du har fått tilsendt faktura fordi parkeringen ikke har blitt belastet i appen eller blitt betalt i automat før avreise fra parkeringsanlegget. Faktura sendes da til juridisk eier av kjøretøyet som står oppført i kjøretøyregisteret.

Kan jeg betale med EasyPark?

Ja, du kan betale i EasyPark sin app. Du kan også alltid parkere med appen Time Park Fix. 

Kan jeg betale med Parklink?

Du kan betale med Parklink frem til 31. desember 2025. Fra og med 1. januar 2026 vil Parklink-appen ikke lenger være tilgjengelig på Time Park sine lokasjoner. Etter dette vil det kun være mulig å bruke appene EasyPark og Time Park Fix som betalingsmiddel.

Må jeg betale for parkering av tilhenger?

Alle kjøretøy registrert i motorvognregistret må følge parkeringsforskriften. Dette gjelder også tilhengere, som skal parkeres innenfor anviste plasser. Det skal betales for antall oppstillingsplasser man bruker. 

Registreringsnummeret mitt finnes ikke registrert i betalingsautomaten, hva gjør jeg?

Dette kan oppstå dersom skiltene er tilsmusset eller tildekket. Du er pliktig å ha rene registreringsnummer for at disse skal bli lest av riktig av kamerainnlesningen. Prøv en annen automat eller kontakt oss – så ser vi nærmere på dette. 

Jeg er registrert med betalingskort i app, men har fortsatt fått faktura, hvorfor det?

Om du har mottatt en faktura så er det fordi parkeringen ikke har blitt belastet i appen. Dette kan skyldes flere årsaker, deriblant: 

  • Dersom du ikke har aktivert automatisk skiltgjenkjenning i app.
  • Grunnet sikkerhetskrav vil betalingskortet i appen «utløpe» (time ut) dersom det ligger inaktivt (ubelastet) i en lengre periode. Hvor lang denne perioden er varierer fra bank til bank – og det er ikke noe vi kan overstyre. 
  • Det kan for eksempel skyldes en ny bil som du ikke har registrert i appen.
  • Tidligere ubetalte parkeringer ligger i appen. Disse må betales først.

Hvorfor får jeg fakturagebyr på faktura?

Årsaken til at fakturaene kommer med et fakturagebyr er administrasjonskostnader. Fakturagebyret skal dekke utsending av faktura og administrasjonskostnader rundt dette. Fakturagebyret er på kr. 6,50,-. 

Jeg har solgt bilen, men mottar likevel faktura på en parkering. Hva gjør jeg?

Har du sjekket om omregistreringen av kjøretøyet er registrert i motorvognregisteret? Kravet blir alltid satt på juridisk eier registrert i kjøretøyregistret. Ta kontakt dersom du har spørsmål.

Jeg har mottatt en epost om å betale for en ladesesjon, hva gjør jeg?

Logg inn på Min Side for å betale for ladesesjonen. Her oppretter eller logger du inn med samme bruker som du har i Time Park Fix-appen. I menyen kan du velge ladesesjoner, og deretter den sesjonen vi ikke har fått trukket betaling for. Velg denne og betal med et gyldig bankkort. Deretter vil profilen din bli låst opp, og du kan lade igjen.

Hvordan får jeg kvittering for lading og parkering?

Dersom du benytter deg av betalingsautomaten, må dette velges ved start. Kvittering på automat har et tjenestepåslag. Pris for dette ser du i automaten. Bruker du app vil kvittering bli tilgjengelig på din profil. Logg inn på Min Side for å hente kvitteringen

Hvorfor må jeg betale for parkering når jeg lader?

Vi tilbyr lading som en tilleggstjeneste til parkering. Det vil si at du må betale for parkering pluss lading dersom du benytter deg av denne tjenesten i tillegg. Noen områder regulerer vi ikke parkering, her trenger du kun betale for lading hos oss. 

Får jeg mastercardrabatt på lading hos Time Park?

Betalingsautomatene som brukes i forbindelse med lading støtter transaksjonskode 5552-Lading, og vil hos noen kredittkortleverandører gi kickback fra bankens side. 

Hva skjer hvis jeg ikke huker av for "Automatisk Betaling" i appen?

Du vil ikke bli trukket automatisk på våre P-plasser med kameraanlegg. Denne funksjonen må aktiveres hvis du ønsker å bli trukket for korttidsparkering når du kjører inn og ut av et kameraanlegg. Dette bidrar til en sømløs kundereise for deg som gjest, husk å legg til betalingskort i appen.

Bilder av kundereise når man parkerer eller lader

Svar på spørsmål om HC-parkering

Hvem kan parkere på en plass reservert for forflytningshemmede (HC)?

Alle med et gyldig HC-kort som ligger synlig gjennom frontruten. 

Må jeg betale når jeg har gyldig p-tillatelse for forflytningshemmede?

Dette vil variere, og man må derfor lese skiltene i området. På enkelte parkeringsplasser er det betalingsplikt på ordinære p-plasser dersom dette er oppført på skilter ved innkjøring. På reserverte plasser for forflytningshemmede er det betalingsplikt dersom dette står på skiltet på plassen under HC symbolet.

Svar på spørsmål om leieavtale

Hva er Time Park Plattform (TPMS)?

TPMS står for Time Park Mobility Services, og er vår egen plattform for administrasjon av parkering og lading.

  • For privatpersoner: Her kan du enkelt leie, endre eller si opp din leieavtale. Plattformen speiler i stor grad funksjonaliteten i vår app Time Park Fix, slik at du som kunde kan bruke appen til daglig oppfølging.
  • For gårdeiere: Plattformen gir utvidede muligheter for å administrere tilganger og rettigheter, med full kontroll over hvem som kan parkere eller lade på eiendommen.

Hvordan oppretter jeg en parkeringsavtale?

For privatkunder:

Du oppretter din faste private parkeringsavtale og administrerer alt i app. Se tilgjengelighet i app og legg til betalingskort. Se gjeldende brukerveiledning for fremgangsmåte

For bedriftskunder: 

Fyll ut kontaktskjema for at vi skal sett opp din avtale. For å opprette kundeforhold, se brukerveiledning for fremgangsmåte

Hvor kan jeg parkere med en leieavtale?

På plasser som er nummerert og du leier en fast plass, er denne din. Her kan du fritt parkere de bilene du selv har registrert. For leieavtaler med flytende plasser, ikke nummererte, parkerer du fritt der du ønsker med det antall biler som du har leid plass til.

Hva er fordelen med en parkeringsavtale?

Fordelen med en fast privat parkeringsavtale er at du alltid vet at du har en plass tilgjengelig, og at du enkelt administrere den i app. Du vet også alltid hvilken pris du har å forholde deg til. 

Når er leieavtalen gyldig?

Før du parkerer må du forsikre deg om at leiebeløpet har blitt trukket fra din konto. Leiebeløpet som trekkes ved inngåelse av avtale gjelder for den resterende delen av inneværende måned. For eksempel, dersom avtalen starter 20. juni, vil beløpet som trekkes dekke perioden fra 20. juni til 30. juni.

Hva er trekkdato for leieavtalen?

Leietrekk vil foretas 1. dag i måneden. Dersom det ikke er mulig å trekke beløpet, vil vi forsøke på nytt etter to dager. Du vil også få en påminnelse på SMS om at trekket ikke er gjennomført. Dersom trekket fortsatt ikke kan gjennomføres vil avtalen automatisk avsluttes og du vil belastes vanlig takst ved parkering. Hvis du ønsker rask avklaring, er det avgjørende å kontakte oss fortløpende etter å ha mottatt SMS. Frem til ny avtalen er på plass bør kjøretøyet parkeres på avgiftsbelagte plasser.

Hvor mange kjøretøy kan jeg knytte til min profil?

Det er mulig å legge til flere kjøretøy i profilen. Merk imidlertid at leieavtalen kun gjelder for ett kjøretøy om gangen. Det første kjøretøyet som kjører inn i et kameraanlegg, vil få parkering i henhold til avtalen. Eventuelle andre kjøretøy vil bli belastet med den gjeldende taksten for området. For avtaler med soneparkering må du selv velge hvilket kjøretøy som skal være aktivt i appen.  

Hvordan sier jeg opp leieavtalen?

Privat avtaler kan avsluttes i appen Time Park Fix. Trykk på «dine avtaler», velg den aktuelle avtalen. Bla deg nedover i avtalen, hvor du vil få mulighet til å avslutte avtalen. 

Bedriftsavtale kan avsluttes ved at administrator sender inn kontaktskjema.

Hvor lang er oppsigelsestiden?

Leieavtalen har en oppsigelsestid på én måned. Oppsigelsestiden beregnes fra den første dagen i påfølgende måned etter oppsigelsen. 

Svar på spørsmål om kontrollsanksjon

Kan jeg få kontrollsanksjon når det allerede ligger en i vinduet?

Ja. Du kan få kontrollsanksjon for overtredelsen din, og etter en stund kan parkeringsselskapet kreve betalt for den tiden du har parkert etter satsene på området. I verste fall kan dette bety en regning på mange tusen kroner. 

Jeg har betalt via app, men med feil registreringsnummer / takstgruppe. Hva gjør jeg?

Du må selv sørge for å starte parkeringsperioden riktig, ved å angi det parkerte kjøretøyets registreringsnummer, og den aktuelle parkeringsplassens takstgruppe. Det gis dessverre ikke medhold på denne type klager.

Jeg har fått en kontrollsanksjon, men automaten var «ute av drift»

For at en slik klage skal gå gjennom kreves det at du som forbruker har gjort det du kan for å gjøre opp for deg eller informere om feilen. Du har også plikt til å benytte en annen parkeringsautomat dersom det finnes flere automater på samme område, alternativt betale i appen. Du har «aktiv undersøkelsesplikt». 

Kan jeg få refundert betalt parkeringsavgift ved avslag på klage?

Betaling av parkeringsavgift er betaling for en tjeneste. Pengene er allerede «benyttet» for å kjøpe parkering, og derfor kan vi dessverre ikke tilbakebetale beløpet. En kontrollsanksjon er en sanksjon som ilegges som følge av brudd på parkeringsvilkår. Man kan ikke motregne innbetalt parkeringsavgift mot en ileggelse av en kontrollsanksjon.

Jeg har sendt en klage på en kontrollsanksjon, må jeg betale fakturaen?

Har du sendt inn en klage så skal du ikke betale mens saken er til behandling. Saken settes i bero frem til den er ferdig behandlet. Man trenger heller ikke å betale på forhånd hvis man sender inn en klage til Parkeringsklagenemnda innenfor oppgitte frister.