Finn ladestasjoner på din neste destinasjon
Finn din nærmeste ladestasjon, eller planlegg lading på destinasjonen du skal til. For en skånsom lading er ladestasjonene tilpasset det du skal, enten det er storhandel, en kort treningsøkt eller hotellovernatting.
Hos oss kan du betale for lading på flere måter
- Betal for lading og parkering med bankkort på betalingsautomaten på stedet.
- Appen Time Park Fix er tilgjengelig i Apple App Store eller Google Play Store. I appen kan du administrere betaling med en ladebrikke eller via autorisasjon i appen.
- Du kan betale i EasyPark sin app.
Svar på spørsmål om lading
Hva koster lading?
Ladeprisene varierer fra sted til sted. Du vil kunne se pris i Time Park FIX-appen eller EasyPark-appen, og på betalingsautomaten ved å trykke på «i»-en oppe i hjørnet.
Ladingen starter ikke, hva gjør jeg?
- Sjekk at ladepluggen står helt inne i ladekontakten på bilen din. Noen ganger får ikke laderne kommunisert med bilen hvis kontakten ikke står helt inne.
- Når du kobler bilen din til en lader, igangsettes en kommunikasjon mellom bil og lader. Dersom det tar for lang tid å starte ladingen vil kommunikasjonen stoppe, dette gir feilmelding i ladeluken på bilen din. Da må du ta ut ladepluggen, og starte ladesesjonen på nytt.
- Noen biler avslutter kommunikasjonen til laderen etter kort tid dersom autentiseringen av ladeøkten har tatt for lang tid. Opplever du at bilen din viser feilmelding etter at du har startet ladingen, forsøk å starte ladingen på betalingsautomaten først og deretter sett i ladepluggen i bilen.
- Hvis laderen ikke starter lading, sjekk at du har en gyldig betalingsmetode.
Jeg får ikke løst ut ladepluggen, hva gjør jeg?
- Sjekk at ladesesjonen er avsluttet. Bruk utløserknappen i ladeluken på bilen din eller avslutt lading på automaten.
- Er ladingen avsluttet, er det bilen din som holder igjen ladepluggen. Låsepinnen i ladeluken din har ikke slått ut og kan være forhindret. Her er noen forslag til løsning:
- Trykk ladepluggen godt inn i ladekontakten, trykk så på utløserknappen i ladeluken din, eller lås opp bilen (avhengig av bilmodell). Ladepluggen kan nå trekkes ut.
- Hvis dette ikke løser ut ladepluggen, start en ny ladesesjon i noen sekunder for så å avslutte denne etter minst 20 sekunder. Avslutt lading og trykk på utløserknapp, eller lås opp bilen.
- Hvis dette ikke løser ut ladepluggen din, er det noe feil med bilens ladekontakt. Ta kontakt med din billeverandør eller bilberging for instruks til bilberging eller bruk av nødutløseren i ladeporten. Avhengig av bilmodell, sitter det en nødutløser, ofte i form av en wire, som kan trekke si for å manuelt låse opp ladeporten. Se i instruksjonsboken til din bil. Du er selv ansvarlig for å benytte seg av nødutløseren i bilen og Time Park dekker ikke eventuelle kostnader i forbindelse med utbedring av bilens ladeluke.
Laderen gir feilmelding ved start av lading, hva gjør jeg?
- Kontroller at ladepluggen står helt inne i ladekontakten på bilen din. Kommunikasjonen med laderne går igjennom kontaktene på toppen av ladepluggen, disse må ha god kontakt for at lader og bil skal kunne kommunisere.
- Mistenker du at det er feil på laderen, sjekk om ladepluggen er skadet, meld fra og forsøk en annen lader.
- Noen kjøretøy krever at bilen er avskrudd før ladingen kan begynne, prøv å starte ladesesjonen på nytt med bilen avskrudd.
- Sjekk at laderne ikke er ute av drift. Dette fremkommer med rødt lys på laderen når bilen din ikke er tilkoblet eller i displayet på laderen.
En lader er ute av drift, hvor henvender jeg meg?
Fyll ut kontaktskjema og legg ved Ladepunkt ID, eller ring oss på 23080199.
Hvorfor får jeg ikke effekten som står på laderen?
Det er en rekke faktorer som avgjør hvilken ladeeffekt du mottar. Det finnes både begrensninger i bilen og i laderen:
- Bilens effektmulighet avhenger av biltype, batterinivå, batteristørrelse og batteritemperatur.
- Laderens effekt avhenger av hvor mange som lader samtidig, tilgengelig effekt i området og temperatur. Du betaler for energimengden du mottar og ikke effekt per tid.
Må jeg ha egen ladekabel for å lade?
- På våre hurtigladere er det fastmontert kabel på laderen. Her trenger du ikke din egen ladekabel.
- På destinasjoner med normallading vil du oppleve ladere både med og uten kabel. Her kan du måtte bruke din egen ladekabel (type 2 kabel).
Jeg skal lade en bil med CHAdeMO, hva må jeg tenke på?
Biler med CHAdeMO hurtigladekontakt sender ikke et signal til laderen at de er tilkoblet. Du må derfor trykke på riktig ladeuttak i skjermen på laderen når du har koblet til bilen – deretter kan du starte ladingen med app eller på betalingsautomat.
Kan jeg flytte bilen til en vanlig P-plass etter å ha ladet?
Ja, det er alltid ladeplikt ved parkering på en ladeplass, så etter endt lading kan du gå til betalingsautomaten og velg «avslutt lading». Flytt bilen til en parkeringsplass, parkeringen din vil da løpe videre. Ved avreise går du til automaten og avslutter parkeringen. Skulle du glemme å avslutte parkeringen vil denne automatisk avsluttes ved utkjøring på kamerabaserte anlegg og du får en faktura for parkeringen. Det tilkommer et fakturagebyr.