Til hovedinnhold

Parkeringsforskrift for forbruker

1. januar 2017 trådte den nye parkeringsforskriften i kraft. Den ble fremmet av Samferdselsdepartementet, fastsatt ved Kongelig resolusjon, og har hjemmel i vegtrafikkloven, forvaltningsloven og domstolloven Men hva betyr dette for deg som forbruker av parkeringstjenester? Her er en liten innføring.



Vi i Time Park har i mange år sagt at parkering er et fag, og det betyr at vi har forståelse for at det ikke er så lett for alle å sette seg inn i hvilke regler som gjelder. Det var ikke det før, og det er heller ikke det nå. Særlig nå som reglene har endret seg noe, og man må omstille seg litt.
Vi har derfor funnet ut at det beste for våre kunder er om vi hjelper dere litt på veien. Vi ønsker jo at våre kunder blir fornøyde med sin parkering, fordi vi leverer enkel og rimelig parkering.

Dette er i hovedtrekk det som ligger under dagens parkeringsforskrift og har direkte innvirkning på deg som forbruker:

  1. Det heter ikke lenger kontrollavgift, eller "bot" som mange pleier å kalle det, men kontrollsanksjon.
  2. Det har nå blitt fastsatte satser på kontrollsanksjonene, og det finnes nå 3 typer: 
    - 330 kroner - denne satsen gjelder på områder for gratis parkering hvis du ikke har dokumentert gratis P-tid (f.eks. har glemt å trekke billett)
    - 660 kroner - denne satsen gjelder f.eks. om billetten din er utløpt eller om du ikke har kjøpt billett på en vanlig avgiftsparkering.
    - 990 kroner - denne satsen gjelder for mer alvorlige overtredelser som f.eks. parkering på HC parkering uten gyldig bevis, eller på et fotgjengerfelt.
    * Disse satsene er altså gradert ut i fra alvorlighetsgrad.
  3. Alle parkeringsselskaper skal nå være registrert hos Statens Vegvesen, i et register hvor du som forbruker kan gå inn og finne ut alt du måtte ønske. Her kan du finne informasjon om selskapet, oversikt over selskapets parkeringsplasser, hvor mange plasser hvert område har, om det finnes HC/EL-plasser her, hva slags skilter som står der osv.
  4. Det er ingenting som sier at parkeringsvakten må vente f.eks. 5 eller 10 minutter. Loven sier at fører skal ha rimelig frist til å sette seg inn i parkeringsvilkårene. Det vil si at du har lov til å gå til nærmeste skilt med vilkår for å lese disse eller direkte til automaten (de fleste vilkår skilt står ofte ved automaten), men du kan ikke forlate området uten å ha betalt. Parkeringsvakten må derimot vente 5 minutter før en kontrollsanksjon kan ilegges dersom din billett har utløpt.
  5. Alle parkeringsselskaper er nå knyttet til Parkeringsklagenemnda, hvor du kan klage inn en kontrollsanksjon som p-selskapet har avvist. Time Park har alltid vært medlem her, men enkelte selskaper har ikke det. Og det har noen ganger gjort det vanskelig for deres kunder. I nemnda kan du få en nøytral vurdering av din sak. Men merk at nemndas avgjørelse nå er rettskraftig. Nemndas saksbehandlere består av en nøytral leder, en representant for næringssiden og en representant for forbruker.
  6. Alle p-vakter må nå ha fullført obligatorisk utdannelse for å kunne arbeide i feltet. P-vakten skal være utstyrt med klar og tydelig uniform, profilering som sier hvem vakten arbeider for, samt gyldig ID-kort med påført gyldighetsdato.
  7. Har du tidligere tenkt at så lenge du har en "bot" på ruta, så kan du ikke få en til? Dette gjelder ikke lenger, og det kan bli fryktelig dyrt om du velger å ta den sjansen likevel. Nå kan nemlig parkeringsselskapene gi deg en kontrollsanksjon for overtredelsen din, og etter en stund faktisk kreve betalt for den tiden du har parkert etter satsene på området. I verste fall kan dette bety en regning på mange tusen kroner.

Alt dette kan du lese mer om hos Norpark http://norpark.no/parkeringsregler/

Hos Statens Vegvesen kan du finne parkeringsregisteret http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/parkeringsregisteret#/kart/63.990556,12.307778,3?_k=h5yhzh

Og her er link til Parkeringsklagenemnda http://pklagenemnda.no/

Så til slutt noen tips for å unngå kontrollsanksjoner:

1. Følg med på skiltingen - denne har nå blitt enklere i forbindelse med ny parkeringsforskrift. Merk deg om dette området har avgiftsparkering, hvis ikke - kreves det likevel en billett? Er det maks parkeringstid på området? Er det avgiftsparkering også for HC og EL? Er det plasser på området hvor du ikke kan parkere? Kreves det registrering noe annet sted enn på en automat?

2. Parker innenfor oppmerkingen - gjør du ikke det, så er dette en av de enkleste måtene å få en kontrollsanksjon på samtidig som andre parkerende fort kan bli ganske irriterte.

3. Husk å betale for parkeringen. Finn ut om området kanskje har alternativ betaling, kanskje tilbyr de betaling med app. Dette er mye enklere for deg, og som regel tilbys det en varsling om når parkeringen din utløper. Ingen flere kontrollsanksjoner!

4. Denne kommer naturlig i forbindelse med nr. 3. Husk utløpstiden på parkeringen din! Nok en gang er en app et veldig godt alternativ.

5. Dersom du ikke har fått en tillatelse til å parkere på en reservert plass - ikke parker på en plass hvor det står skiltet "reservert". Husk også at slike plasser krever et p-bevis for gyldig parkering, enten fysisk eller i form av en bestemt app.

6. Om du ikke får betalt på en automat - ikke bare gå fra området og tenk at det da er gratis. Ring inn til selskapet og informer om feilen. De vil da sjekke automaten og du vil i tilfelle få en bekreftelse på at du kan stå gratis parkert. Gjør du ikke dette, så er det ikke sikkert at klagen din blir godkjent hvis du får en kontrollsanksjon. At en slik klage skal gå igjennom krever at du som forbruker har gjort det du kan for å gjøre opp for deg eller informere om feilen. Ofte finnes det også en annen automat på området, og da kreves det at du bruker den. Her gjelder noe som heter "aktiv undersøkelsesplikt", og i nemnda eller retten vektlegges det om kunden har gjort akkurat dette.

Vi håper at dere har funnet dette interessant og opplysende. Om dere har spørsmål om ting rundt parkering eller kontrollsanksjoner finnes det mye informasjon på Norpark sin nettside. Men spør oss gjerne - vi har mange flinke mennesker som jobber hos oss.