Ofte stilte spørsmål
Her kan du finne svar på noen av våre mest stilte spørsmål. Våre spørsmål er delt opp i fire kategorier:
-
Generelle spørsmål om lading
- App/Time Park FIX
-
Generelle spørsmål om parkering
-
Time Park Plattform
Her kan du finne svar på noen av våre mest stilte spørsmål. Våre spørsmål er delt opp i fire kategorier:
Sjekk at ladepluggen står helt inne i ladekontakten på bilen din. Noen ganger får ikke laderne kommunisert med bilen hvis kontakten ikke står helt inne.
Når du kobler bilen din til en lader, igangsettes en kommunikasjon mellom bil og lader. Noen ganger, når det tar for lang tid å starte ladingen vil kommunikasjonen stoppe, dette gir feilmelding i ladeluken på bilen din. Da må du ta ut ladepluggen, og starte ladesesjonen på nytt.
Hvis laderen ikke starter lading, sjekk at du har en gyldig betalingsmetode.
Sjekk også ladepluggen for skader eller korrosjon, send inn henvendelse på timepark.no hvis du ser skader.
Sjekk at ladesesjonen er avsluttet. Bruk utløserknappen i ladeluken på bilen din eller avslutt lading på automaten.
Er ladingen avsluttet, er det bilen din som holder igjen ladepluggen. Låsepinnen i ladeluken din har ikke slått ut og kan være forhindret. Her er noen forslag til løsning:
Trykk ladepluggen godt inn i ladekontakten, trykk så på utløserknappen i ladeluken din, eller lås opp bilen (avhengig av bilmodell). Ladepluggen kan nå trekkes ut.
Hvis dette ikke løser ut ladepluggen, start en ny ladesesjon i noen sekunder for så å avslutte denne etter minst 20 sekunder. Avslutt lading og trykke på utløserknapp eller låse opp bilen.
Hvis dette ikke løser ut ladepluggen din, er det noe feil med bilens ladekontakt. Ta kontakt med din billeverandør eller bilberging for instruks til bilberging eller bruk av nødutløseren i ladeporten. Avhengig av bilmodell, sitter det en nødutløser, ofte i form av en wire, som kan trekke si for å manuelt låse opp ladeporten.
Se i instruksjonsboken til din bil. Kunde er selv ansvarlig for å benytte seg av nødutløseren i bilen og Time Park dekker ikke eventuelle kostnader ifm utbedring av bilens ladeluke.
Pass på at ladepluggen står helt inn i ladekontakten på bilen din. Kommunikasjonen med laderne går igjennom kontaktene på toppen av ladepluggen, disse må ha god kontakt for at lader og bil skal kunne kommunisere.
Mistenker du at det er feil på laderen, sjekk om ladepluggen er skadet, meld fra og forsøk en annen lader.
Noen kjøretøy krever at bilen er avskrudd før ladingen kan begynne, prøv å starte ladesesjonen på nytt med bilen avskrudd.
Sjekk at laderne ikke er ute av drift. Dette fremkommer med rødt lys på laderen når bilen din ikke er tilkoblet eller i displayet på laderen.
Bruk kontaktskjema på timepark.no og legg ved Ladepunkt ID det gjelder eller ring oss påtlf: 23080199
Det er en rekke faktorer som avgjør hvilken ladeeffekt du mottar. Det finnes både begrensninger i bilen og i laderen:
Ladeanleggene våre er dimensjonert for besøkelsestiden på destinasjon. Vi ønsker å tilpasse effekten slik at du får tilstrekkelig menge i løpet av besøkelsestiden. Dette er gunstig for din bil, hvor vi utjevner ladeeffekten over tid, og for deg slik at du kan bruke tiden du trenger på dine gjøremål på destinasjon.
Avhengig av bil og ladeutstyr vil du oppleve forskjellig ladehastighet.
Dette er typiske ladetider underoptimale forhold. Ladetidene er basert på en gjennomsnittligelbil med batteristørrelse 75 kWt:
Du velger selv hvor lenge du vil lade, trenger du ikke fulladet batteri kan du stoppe ladingen når du vil.
Vi tilbyr lynlading på destinasjoner hvor besøkelsestiden er svært kort. Vi tilpasser ladeeffekten til den gjennomsnittelige besøkelsestiden på destinasjonen, slik at du har tid til dine gjøremål mens du lader.
Vår portefølje av ladeutstyr består av alt fra 3,6-400 kW, avhengig av destinasjonstype.
Ladeplassen er skiltet ved innkjøring til P-området. Du kan også se tilgjengelige ladepunkter på timepark.no
På lik linje med vanlig parkering, gjelder vanlig oppstilling av kjøretøyet innenfor oppmerket parkering/ladeplass. Husk å parker på en slik måte at du ikke er til hinder for andre kjøretøy som skal lade eller parkere ved siden av. Husk også at det er ladeplikt ved parkering på en ladeplass.
Ved lading på en lader som er plassert i front av ladeplassen, vil det være hensiktsmessig å parkere bilen på en slik måte at ladeluken din kommer nærmest mulig laderen. Ladekabelen er i de fleste tilfeller fleksibel og kan trekkes inntil 4-5 meter fra laderen. Pass på at kabelen ikke blir liggende på bakken for påkjøring. Ladepluggen skal alltid stå i veggfeste sitt når den ikke er i bruk.
Ja, gå til betalingsautomaten og velg «avslutt lading». Flytt bilen til en parkeringsplass, parkeringen din vil da løpe videre.
Ved avreise går du til automaten og avslutter parkeringen. Skulle du glemme å avslutte parkeringen vil denne automatisk avsluttes ved utkjøring på kamerabaserte anlegg og du får en faktura for parkeringen. Det tilkommer et fakturagebyr.
Hos oss kan du betale for lading på flere måter, velg ønsket løsning:
Betalingsautomat:
Betal for lading og parkering med bankkort på betalingsautomaten.
TimePark Fix-appen:
Ved hjelp av TimePark Fix appen kan du lade med en ladebrikke eller via autorisasjon i app.
TimePark Fix er tilgjengelig i Apple App Store eller Google Play Store.
EasyPark appen:
Vi vil lansere støtte for bruk av EasyPark-appen til lading på et senere tidspunkt
Parklink appen:
Vi vil lansere støtte for bruk av Parklink-appen til lading på et senere tidspunkt
Prisen for lading kan du til enhver tid se i betalingsautomaten eller i app.
I noen tilfeller vises den også på skjermen til laderen.
Betalingsautomat:
Trykk på «i»-en oppe i hjørnet.
App:
Ved start av lading på et ladeuttak vil prisen for lading vises.
Hvis du ønsker kvittering for lading eller parkering, må dette velges ved start av lading på automaten.Kvittering på automat har et tjenestepåslag. Pris for dette ser du i automaten.
Hvis du bruker app eller en samarbeidspartner vil kvittering bli tilgjengelig hos de respektive
Vi tilbyr lading som en tilleggstjeneste til parkering. Det vil si at du må betale for parkering, og lading hvis du benytter deg av denne tjenesten i tillegg.
Noen områder regulerer vi ikke parkering, her trenger du kun betale for lading hos oss. Du finner tilgjengelige lade- og parkeringsanlegg på timepark.no
Ja, i dag betaler du for parkering og lading i to separate transaksjoner.
Vi forsøker å gjøre kundereisen for parkering og lading så enkel som mulig. Derfor vil du i fremtiden betale for parkering og eventuelt lading i en og samme transaksjon.
En oppsummering av kjøpet ser du i betalingsautomaten eller i app, og du kan velge kvittering (tjenestepåslag) hvis ønskelig.
Betalingsautomatene som brukes i forbindelse med lading støtter transaksjonskode 5552-Lading, og vil hos noen kredittkortleverandører gi kickback fra bankens side.
Trykk deretter "Aktiver Tillatelse" for gyldig avtale.
Du vil ikke bli trukket automatisk på våre P-plasser med kameraanlegg. Denne funksjonen må aktiveres hvis du ønsker å bli trukket for korttidsparkering.
Last ned "Time Park Fix" fra App Store eller Google Play for enkel administrasjon av din parkeringsavtale.
Før parkering, i forbindelse med leieavtale, må du forsikre deg om at leiebeløpet har blitt trukket fra din konto. Leiebeløpet som trekkes gjelder for den resterende delen av inneværende måned. For eksempel, dersom avtalen starter 20. juni, vil beløpet som trekkes dekke perioden fra 20. juni til 30. juni.
Nye leietrekk vil foretas den 1. i påfølgende måned, og deretter hver 1. dag i måneden fremover. Dersom det ikke er mulig å trekke beløpet, vil vi forsøke på nytt etter to dager og sender dere informasjon gjennom SMS. Dersom trekket fortsatt ikke kan gjennomføres, vil avtalen avsluttes, og du vil måtte betale vanlig takst ved parkering. N b: Det er avgjørende å sende oss epost fortløpende etter å ha mottatt SMS ‘en og imellom tiden frem til ny avtalen ikke er på plass, bør kjøretøyet parkeres på avgiftsbelagte plasser.
Du har muligheten til å legge til flere kjøretøy under din profil. Merk imidlertid at leieavtalen kun gjelder for ett kjøretøy om gangen. Det første kjøretøyet som kjører inn i et kameraanlegg, vil få parkering i henhold til avtalen. Eventuelle andre kjøretøy vil bli belastet med den gjeldende taksten for området. For avtaler med soneparkering må du selv velge hvilket kjøretøy som skal være aktivt i appen.
Leieavtalen har en oppsigelsestid på én måned. Oppsigelsestiden beregnes fra den første dagen i påfølgende måned etter oppsigelsen. For eksempel, dersom oppsigelsen skjer 20. juni, vil oppsigelsestiden begynne å løpe fra 1. juli, og avtalen avsluttes 31. juli. Denne prosedyren skal sikre en klar og forutsigbar håndtering av din leieavtale for parkering. Eventuelle avvik eller endringer vil bli kommunisert i henhold til gjeldende vilkår.
For å sikre at betalingene for avtalen gjennomføres korrekt, må du velge et standard betalingskort som skal belastes. Følg disse trinnene for å gjøre dette:
Motorsykkel- og mopedførere skal følge de samme vilkårene og bestemmelsene som gjelder for alle biler. Alle kjøretøy registrert i motorvognregistret må følge parkeringsforskriften. MC’er og mopeder skal derfor parkere innenfor anviste plasser, og løse billett eller registrere/betale elektronisk der det er krav om dette. Samme gjelder på områder som er reserverte, bestemmelsene skal følges. Time Park anbefaler bruken av Parklink appen så slipper man problematikken med å plassere billetten.
Alle kjøretøy registrert i motorvognregistret må følge parkeringsforskriften. Dette gjelder også tilhengere. Tilhengere skal derfor parkere innenfor anviste plasser, og løse billett eller registrere/betale elektronisk der det er krav om dette. Selv om tilhengeren er festet på en bil og derfor anses som ett kjøretøy så skal det betales for antall oppstillingsplasser man bruker. Det skal gjennomføres en betaling for hver plass man opptar.
Dette kan oppstå dersom skiltene er tilsmusset, eller dekket av snø. Husk at du som kunde er pliktig til å ha rene registreringsnummer (dvs. fjerne merker) – for at disse skal bli lest av riktig av kamerainnlesningen. Prøv igjen, dette kan skyldes at registreringsnummeret til bilen er tastet inn feil. Ta ut kvittering, da ser du hvilket reg. nummer er registrert inn. Prøv en annen automat eller kontakt oss – så ser vi nærmere på dette. For å unngå feilaktig belastning kan det oppstå tilfeller hvor kjøretøyets registreringsnummer ikke blir registrert i automaten for betaling. I tilfeller der dette oppstår, vil det sendes faktura pr. post.
En eventuell gratisperiode, kommer av at enkelte kjøpesentre opererer med 1 til 3 timer gratis parkering (f.eks. kun i senterets åpningstid). Ettersom registreringen foregår automatisk, følger det ikke med noe ekstra gratistid enn den gratistiden som allerede er skiltet for. Parkeringen er ikke avsluttet før man har forlatt anlegget. Det er et selvstendig ansvar å påse at man tilpasser sine besøk etter gratistiden. Fører er pliktig til å gjøre seg kjent med de enhver tid gjeldene parkeringsbestemmelsene.
Du har fått tilsendt faktura pr. post fordi parkeringen ikke har blitt belastet i appen, eller betalt i automat før avreise fra parkeringsanlegget. Det kan være flere årsaker til dette, deriblant betaling er ikke utført før avreise. Man har ikke betalt for parkering i appen i etterkant innen fristen på 48 timer etter endt parkering. Faktura sendes til juridisk eier av kjøretøyet, som oppført i kjøretøyregisteret.
Om du har mottatt en faktura så er det fordi parkeringen ikke har blitt belastet i appen ParkLink. Dette kan skyldes flere årsaker, deriblant: Dersom kunden ikke aktiverer parkeringen i appen, vil ikke parkeringen bli automatisk belastet. Kunden har ikke betalt for parkering i appen i etterkant innen fristen på 48 timer etter endt parkering. Dette krever en manuell handling av bruker. Grunnet sikkerhetskrav vil betalingskortet i appen "utløpe" (time ut) dersom det ligger inaktivt (ubelastet) i en lengre periode. Hvor lang denne perioden er, er det litt vanskelig å si noe konkret om, da vi ser at dette kan variere fra bank til bank. Dette er dessverre ikke noe vi kan overstyre. Hvis du har fått ny bil, og ikke registrert denne, vil du også motta en faktura - dette er kundens ansvar. Belastninger grunnet manglende eller utgått feil er kundens eget ansvar.
Årsaken til at fakturaene kommer med et fakturagebyr er administrasjonskostnader. Fakturagebyret skal dekke utsending av faktura og administrasjonskostnader rundt dette. Fakturagebyret er på kr. 6,50,-.
Har du sjekket om omregistreringen av kjøretøyet er registrert i motorvognregisteret? Kravet blir alltid satt på juridisk eier registrert i kjøretøyregistret. Kontakt oss skriftlig, og vi kan hjelpe deg videre.
Time Park har unntaksvis kunnet ettersende manuelle kvitteringer, for gjennomførte parkeringer betalt med kontanter. Ettersom alle våre parkeringsautomater tilbyr kvittering på stedet, samt at vår parkeringsapp Parklink og EasyPark har full oversikt over gjennomførte, og betalte parkeringer hos den enkelte bruker, ser vi oss nødt til å henvise kundene til disse løsningene. Dersom du som kunde trenger kvittering i forbindelse med arbeidsrelatert reiseregning, vil du i Appen kunne få tilsendt kvittering pr. mail. Alle engangsparkerende som ønsker å få parkeringsutgifter dekket av tredjepart eller andre tilfeller, henviser vi til å benytte kvitteringsfunksjonen på automaten, laste ned vår parkeringsapp, eller bruke kontoutskrift.
Noen plasser er reservert for forflytningshemmede, og det må fremlegges gyldig tillatelse for vedkommende ved parkering på en slik plass, jfr. forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede. Det er ikke anledning til å benytte slik plass basert på egen oppfatning om at man har behov for dette. Kortet skal ligge godt synlig for kontroll, dette vil si at siden med utløpsdato skal kunne kontrolleres igjennom frontruten.
Gyldig P-bevis for forflytningshemmede skal ligge godt synlig for kontroll, med utløpsdato godt synlig. Dette p-beviset må følge forskriftene https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2016-03-18-264, og kan ikke være gyldig i mer enn 5 år.
Med gyldig p-tillatelse for forflytningshemmede er det betalingsplikt på ordinære p-plasser dersom dette er oppført på skilter ved innkjøring. På reserverte plasser for forflytningshemmede er det betalingsplikt "mot avgift" dersom dette står på skiltet på plassen under HC symbolet.
Time Park / Time Park Service AS er selskaper som kontrollsanksjonene skal innbetales til, trenger du betalingsopplysninger kan vi kontaktes på telefonnummer: 23 08 01 99 eller på e-post til klage@timepark.no.
Kontrollsanksjon brukes som sanksjonsmiddel ved brudd på parkeringsvilkårene som gjelder på området. Parkeringsvilkårene kommer klart frem av skiltingen på stedet, og fører plikter å gjøre seg kjent med disse ved parkering.
Dersom du er uenig i en kontrollsanksjon du er ilagt, må du sende en skriftlig klage, hvor du redegjør hvorfor du er uenig i denne. Dette skal sendes via vårt klageskjema på hjemmesiden eller per post.
P-billetten skal alltid ligge synlig i frontruten på området hvor dette kreves, og fremleggelse av en billett i ettertid endrer sakens stilling. Det gis dessverre ikke medhold på denne type klager.
Bruker skal selv sørge for å starte parkeringsperioden riktig, ved å angi det parkerte kjøretøyets registreringsnummer, og den aktuelle parkeringsplassens takstgruppe. Bruker er ansvarlig for å sørge for at takstgruppe som er angitt av operatøren er riktig, uavhengig av om takstgruppe er foreslått gjennom appens lokaliseringsfunksjon.
Har du parkert et sted der automaten er ute av drift, og du ikke har kontaktet parkeringsoperatøren og varslet om dette, vil du ikke få medhold i klagen din med mindre parkeringsoperatøren har registrert feil på automaten i tidsrommet du parkerte. Du har også plikt til å benytte en annen parkeringsautomat dersom det finnes flere automater på samme område, alternativt kan du betale via app
Dersom fører har tastet inn reg. nummer i automaten, men blir likevel ilagt kontrollsanksjon, så kan det være mulig at brukeren har tastet enten feil reg. nummer i automaten, eller registreringsprosess ikke ble fullført. Det er lønnsømt å ta ut kvittering for å sjekke om tastet skiltnummer stemmer overens med aktuelle skiltnummer på kjøretøyet som har stått parkert. Registreringsprosess i automaten er slik: Tast inn skiltnummer -> Bekreft registreringsnummer -> Velg Betalingsmetode (Gratis Parkering/ Mynt eller Kort) -> Trykk på Kvittering
Det er fører/leietaker sitt ansvar å påse at riktig kjennemerke er registrert i henhold til kjøretøyet som står på parkeringsplassen.
Betaling av parkeringsavgift er betaling for en tjeneste. Pengene er allerede "benyttet" for å kjøpe parkering, og derfor kan vi dessverre ikke tilbakebetale beløpet. En kontrollsanksjon er en sanksjon som ilegges som følge av brudd på parkeringsvilkår. Man kan ikke motregne innbetalt parkeringsavgift mot en ileggelse av en kontrollsanksjon
Har du sendt inn en klage så skal du ikke betale mens saken er til behandling. Saken settes i bero frem til den er ferdig behandlet. Det er anbefalt å sende inn en klage via vårt klageskjema, da er man sikker på at klagen kommer frem, og at saken settes i bero. Man trenger heller ikke å betale på forhånd hvis man sender inn en klage til Parkeringsklagenemnda innenfor oppgitte frister. Inndrivelse av utestående beløp blir gjort av Kreditor, i henhold til inkassoloven. Blir ikke kontrollsanksjonen betalt, sendes det et inkassovarsel fra Kreditor og så går saken videre til inkasso hvis dette ikke blir betalt
Parkly er en plattformleverandør Time Park benytter og kan sees på som en del av Time Park.
TPMS står for Time Park Mobility Services og er vår egen plattform for blant annet utleiekontrakter. Herfra kan du nå enkelt leie, endre eller si opp din leieavtale med oss. Du trenger ikke lengre henvende deg til vår kundeservice.
Du kan nå laste ned appen Time Park FIX for administrering av din avtale.
Ved å benytte deg av appen fra TimePark kan du registrere kjøretøy og kortinformasjon for å automatisk betale for parkering på våre parkeringsplasser. Du kan også leie plasser ved utvalgte parkeringsanlegg.
Du kan også laste ned kvitteringer, og holde oversikt over alle gjennomførte parkeringer.
Ja. Vilkårene dine for parkering endres ikke, men privatpersoner vil ikke lengre motta faktura, men vil bli trukket på ett valgfritt kort
I denne overgangsfasen kan det oppstå noen dobbeltfaktureringer, men dette gjør vi det vi kan for å unngå. Dersom du blir dobbeltfakturert i denne perioden tar du kontakt med oss og vi vil kreditere det ubetalte kravet.
På plasser som er nummerert og du leier en fast plass, er denne din. Her kan du fritt parkere de bilene du selv har registrert. For leieavtaler med flytende plasser, ikke nummererte, parkerer du fritt der du ønsker med det antall biler som du har leid plass til.
Overgangen til ny plattform er ikke en oppsigelse og dersom du følger instruksjonen som er sendt deg mister du ikke plassen din. Vi vil også følge opp de som ikke får leid seg plass via den nye plattformen.
Dersom du nå ønsker å si opp plassen kan du svare den konsulenten som sendte deg informasjon om endring av plattform nå, og vi tar kontakt med deg for avklaring, dersom det er behov for det. Dersom du ønsker å si opp plassen i fremtiden gjør du dette enkelt via «din side» på app.timepark.no dersom du er privatkunde og bedriftskunder gjør dette via sin bedriftsprofil.
Bedrifter som er registrert i EHF-registeret vil fortsatt motta fakturer direkte der.
Betalinger via Parklink appen opphører, men dersom du endrer kjennemerker i denne appen, må du fortsatt gjøre dette til du får en annen beskjed.
Alle privatpersoner må belastes på kort ja. Det er kun bedrifter som kan få faktura.
Vi trekker kortet ditt hver 1. i måneden og dersom det ikke er dekning på kortet den 1. vil vi forsøke igjen den 5. i samme måned. Hvis du heller ikke nå har dekning, vil du miste plassen din.